Customer Data Platforms (CDP’s) zijn vrij duidelijk in termen van waar ze voor worden gebruikt: het opslaan en organiseren van klantinformatie. Klinkt vrij eenvoudig, toch? Je vraagt je misschien af wat het rumoer over CDP’s is en of dit een van de… technologieën die u moet omarmen.
Laten we eerst ingaan op een meer gedetailleerde definitie van CDP: een Customer Data Platform is een softwaretool die klantgegevens uit verschillende bronnen verzamelt en organiseert. Het wordt gebruikt door een groot aantal tools, waaronder marketingsoftware.
CDP’s nemen realtime gegevens en structureren deze in individuele klantprofielen. Waarom is dit handig? Hoe dynamischer, actueler en completer de informatie die u heeft over een diversiteit aan klanten, hoe beter u kunt bepalen wie uw klanten zijn en hoe u kunt werken aan het bieden van meer bevredigende klantervaringen.
Waardevolle inzichten en voordelen van klantgegevensplatforms
1. Hoog detailniveau
De kern van CDP zijn identiteitsgegevens, waarmee gebruikers specifieke klanten kunnen identificeren. Voorbeelden van identiteitsgegevens zijn voor- en achternaam, leeftijd en geslacht, contactgegevens, adressen, social media-handvatten en functiestatus. In plaats van alleen te vertrouwen op cookies om gebruikers te volgen, verzamelt CDP meer concrete identificatiegegevens die bedrijven meer mogelijkheden bieden om klanten te bereiken.
Dankzij het hoge detailniveau kan de software individuen identificeren, wat handig is bij het aanbieden van zeer gerichte inhoud aan consumenten. U kunt hulpmiddelen gebruiken zoals: Infographic-maker om deze complexe gegevens in een gemakkelijker verteerbaar formaat te presenteren.
2. Gegevens worden bewaard zolang wettelijk toegestaan
In plaats van zich te concentreren op de voordelen van gerichte advertenties op korte termijn, stelt CDP verkopers in staat een diepere en langdurigere relatie met de consument op te bouwen. Gegevens worden voor lange perioden bewaard – vaak zo lang als is toegestaan volgens de lokale wetgeving, die aan verandering onderhevig kan zijn.
Hierdoor kunnen de relatie tussen consument en verkoper verder worden gekoesterd dan voorheen en kan er in de loop van de tijd meer informatie over de consument worden toegevoegd, waardoor een nauwkeuriger beeld ontstaat van hun interesses en wie ze zijn.
3. Verwerkt realtime gegevens
Gegevens worden in realtime rechtstreeks bij de bron verzameld in plaats van via derden, wat ervoor zorgt dat de gegevens zeer nauwkeurig zijn. First-party gegevens van gebruikers van sociale media, abonnees, sitebezoekers en klanten worden verzameld door CDP’s, de meest actuele gegevens die beschikbaar zijn.
Dus in plaats van een klantgegevensversie van een telefoontag te spelen, kunt u gewoon alles over uw klanten te weten komen.
4. Gegevens uit meerdere bronnen
Een ander ding dat Customer Data Platforms zo nauwkeurig maakt en duplicatie van gegevens kan voorkomen, is het feit dat CDP’s gegevens uit meerdere bronnen verzamelen. Hierdoor kan de software met integraties zoals de PySpark-gegevenstype om de gegevens te kruisverwijzen en te zien welke van de gegevens van dezelfde klant zijn, waardoor replicatie wordt vermeden.
5. Uniforme profielen
CDP’s bouwen uniforme klantprofielen die teamleden helpen hun klanten te leren kennen. Dit systeem helpt bij zaken als gedragsanalyse om trends in interesses en consumptie te begrijpen en patronen te vinden in al het lawaai. Uniforme klantprofielen zijn gemakkelijker te delen en ook zinvol te bespreken.
6. Gemakkelijk te delen gegevens
De gegevens zijn zo geformatteerd dat ze heel gemakkelijk kunnen worden gedeeld tussen verschillende afdelingen. Dit betekent dat iedereen in uw bedrijf en al uw medewerkers gemakkelijk toegang hebben tot dezelfde dataset en efficiënter als een team kunnen werken aan de doelen die u stelt.
In plaats van dat iedereen zich rond Nora’s bureau verdringt en geërgerd naar haar scherm tuurt, kun je dat aan je eigen bureau doen, of tegenwoordig nog waarschijnlijker, mogelijk vanuit het comfort van je eigen huis!
7. Gegevenshygiëne
Hygiëne is misschien niet een woord dat je normaal gesproken met data associeert, maar het betekent alleen dat data als vanzelf regelmatig wordt opgeschoond en bijgewerkt. Dit betekent dat er geen overtollige of verouderde informatie op uw systeem blijft staan, die u dreigt te vertragen en uw werk minder efficiënt maakt. CDP biedt het elektronische equivalent van tandzijde. Een beetje regelmatig zal je de komende maanden een wereld van pijn besparen.
8. Niet alleen kwantitatieve gegevens
CDP biedt zowel kwalitatieve als kwantitatieve data. Dit betekent dat u naast cijfers en cijfers beschikt over contextuele informatie die u helpt de persoonlijkheid, waarden en interesses van de klant te begrijpen.
Door dingen te begrijpen zoals wat uw klanten motiveert, kunt u ze beter gaan begrijpen, en niet alleen in termen van hun koopgedrag. Je kunt ze begrijpen als complete mensen en burgers, wat zeer nuttige kennis is voor marketeers.
9. Marketingvriendelijke indeling
De deelbaarheid van de gegevens, de hoge mate van nauwkeurigheid en de uniforme gegevensprofielen maken het voor marketeers gemakkelijker om samen te werken en campagnes te ontwikkelen die zowel gericht als actueel zijn op verschillende platforms. CDP maakt nauwkeurige, klantgerichte marketinginspanningen mogelijk, met informatie in de breedte en diepte, zoals een goed gevormd brood met gegevens.
De afhaalmaaltijden
Platformen voor klantgegevens bieden diepgaande informatie die specifiek is voor de gebruiker, evenals uitgebreide informatie over elke klant, zoals wat hen motiveert en wat hun waarden zijn. De gegevens kunnen lange tijd worden bewaard, waardoor we een sterkere klant-verkoperrelatie kunnen opbouwen en onderhouden en kunnen zien hoe de klant in de loop van de tijd verandert.
De informatie kan eenvoudig worden gedeeld tussen platforms, wat samenwerking vergemakkelijkt, en is afkomstig van veel plaatsen en bevat kruisverwijzingen, waardoor dubbel werk wordt voorkomen. Dit is een nuttige softwaremogelijkheid voor een klantgerichte omgeving. De realtime verzameling van de gegevens helpt om deze nauwkeurig en up-to-date te houden, net als het verzamelen van gegevens rechtstreeks van de bron.
De markt voor klantgegevensplatforms groeit snel en de industrie zal naar verwachting een omvang bereiken van meer dan 20 miljard dollar tegen 2027. Dit toont de waarde aan van nauwkeurige, actuele en gedegen klantgegevens.