Door verschillende soorten marktsegmentatie te gebruiken, kunt u klanten targeten op basis van unieke kenmerken, effectievere marketingcampagnes creëren en marktkansen identificeren.
Wat is marktsegmentatie?
Het proces van het verdelen van een doelmarkt in kleinere, meer gedefinieerde categorieën staat bekend als marktsegmentatie. Het verdeelt klanten en doelgroepen in groepen op basis van gedeelde kenmerken zoals demografie, interesses, behoeften of locatie.
De vier soorten marktsegmentatie
Marktsegmentatie is gebaseerd op vier factoren:
- Demografische segmentatie
- Psychografische segmentatie
- Gedragssegmentatie
- Geografische segmentatie
Meerdere subcategorieën classificeren doelgroepen en klanten verder binnen elk van deze soorten marktsegmentatie.
Demografische segmentatie
Een van de meest populaire en meest gebruikte vormen van marktsegmentatie is demografische segmentatie. Het is statistische informatie over een groep mensen.
Voorbeelden van demografische marktsegmentatie
- Leeftijd
- Geslacht
- Inkomen
- Plaats
- Familie situatie
- Jaarlijks inkomen
- Opleiding
- etniciteit
Terwijl de bovenstaande voorbeelden nuttig zijn voor het segmenteren van B2C-doelgroepen, kan een bedrijf het volgende gebruiken om een B2B-doelgroep te classificeren:
- Bedrijfsomvang
- Industrie
- Functie:
Omdat demografische informatie statistisch en feitelijk is, is deze meestal relatief eenvoudig te achterhalen bij het uitvoeren van marktonderzoek op verschillende websites.
Een autofabrikant die een luxe automerk verkoopt, is een eenvoudig voorbeeld van B2C demografische segmentatie. Dit bedrijf zou zich hoogstwaarschijnlijk richten op een publiek met een hoger inkomen.
Een merk dat een enterprise-marketingplatform verkoopt, is een ander B2B-voorbeeld. Dit merk zou hoogstwaarschijnlijk marketingmanagers bij grotere bedrijven aanspreken die de bevoegdheid hebben om aankoopbeslissingen voor hun teams te nemen.
Psychografische segmentatie
Psychografische segmentatie verdeelt doelgroepen en klanten in groepen op basis van factoren die verband houden met hun persoonlijkheden en kenmerken.
Voorbeelden van psychografische marktsegmentatie
- Karakter eigenschappen
- Waarden
- Houdingen
- Interesses
- levensstijl
- psychologische invloeden
- Onderbewuste en bewuste overtuigingen
- Motivaties
- Prioriteiten
Omdat ze subjectief zijn, zijn psychografische segmentatiefactoren iets moeilijker te identificeren dan demografische factoren. Ze zijn niet datagedreven en vereisen onderzoek om te ontdekken en te begrijpen.
Een luxeautobedrijf kan bijvoorbeeld besluiten zich te richten op klanten die waarde hechten aan kwaliteit en status. Hoewel het B2B-marketingplatform voor ondernemingen gericht kan zijn op marketingmanagers die de productiviteit willen verhogen en waarde willen tonen aan hun directieteam.
Gedragssegmentatie
Terwijl demografische en psychografische segmentatie zich bezighoudt met wie een klant is, houdt gedragssegmentatie zich bezig met hoe de klant zich gedraagt.
Voorbeelden van gedragsmatige marktsegmentatie
- Aankoopgewoonten
- Uitgavepatroon
- Gebruikers status
- Merkinteracties
Gedragssegmentatie vereist kennis van de acties van uw klanten. Deze activiteiten kunnen verband houden met de interactie van een klant met uw merk of met andere activiteiten die buiten uw merk plaatsvinden.
In dit segment zou een B2C-voorbeeld een luxe automerk kunnen zijn dat zich richt op klanten die de afgelopen drie jaar een high-end voertuig hebben gekocht. Het B2B-marketingplatform geeft mogelijk prioriteit aan leads die zich hebben geregistreerd voor een van hun gratis webinars.
Geografische segmentatie
Geografische marktsegmentatie is het meest elementaire type marktsegmentatie. Het classificeert klanten op basis van hun locatie.
Voorbeelden van geografische marktsegmentatie
- postcode
- Stad
- Land
- Straal rond een bepaalde locatie
- Klimaat
- Stedelijk of landelijk
Geografische segmentatie kan verwijzen naar een specifieke geografische grens (zoals een stad of postcode) of naar een specifiek type gebied (zoals de grootte van de stad of het type klimaat).
Een luxeautobedrijf kan ervoor kiezen om klanten te targeten die in warme klimaten leven waar voertuigen niet hoeven te worden uitgerust voor sneeuwweer als voorbeeld van geografische segmentatie. Het marketingplatform kan zijn marketinginspanningen concentreren in stedelijke stadscentra waar de beoogde klant waarschijnlijk zal werken.
Hoe een marktsegmentatiestrategie te creëren
U begrijpt nu wat marktsegmentatie is, waarom het belangrijk is en wat de vier soorten marktsegmentatie zijn. Het is tijd om deze kennis in de praktijk te brengen.
Gebruik het hieronder beschreven proces voor marktsegmentatie om meer te weten te komen over uw doelgroep en om nieuwe marketing- en productmogelijkheden te ontdekken.
1. Analyseer uw bestaande klanten
Als u al klanten heeft, begin dan met uw marktsegmentatieproces door een doelgroepanalyse uit te voeren. Een doelgroepanalyse stelt u in staat meer te weten te komen over uw klanten en trends binnen uw huidige klantenbestand te identificeren. Gebruik deze marktonderzoeksvragen om uw onderzoek te sturen.
Interview je klanten.
Interview huidige en vroegere klanten, ideale klanten, prospects en leads en ga rechtstreeks naar de bron. Stel vragen om de details van alle vier de soorten marktsegmentatie in te vullen.
Interview uw verkoopteam.
Gebruik uw verkoopteam als hulpmiddel als ze veel tijd besteden aan het werken met klanten. Interview ze om overeenkomsten of trends te ontdekken die ze vaak zien tijdens het werken met uw klanten.
Raadpleeg uw bedrijfsgegevens.
Uw bedrijf heeft hoogstwaarschijnlijk een schat aan gegevens die u kunnen helpen bij het leren kennen van uw klanten. Vind trends in gedragssegmentatie met behulp van uw tools voor klantrelatiebeheer en kassasystemen. Neem gegevens die laten zien hoeveel klanten uitgeven, hoe vaak ze uw winkel bezoeken en welke producten en diensten ze kopen.
Gebruik uw website-analyse.
Uw website bevat ook gegevens die u kunnen helpen meer te weten te komen over uw doelgroep. Google Analytics kan worden gebruikt om informatie te vinden over alle vier de soorten marktsegmentatie. U kunt meer te weten komen over het gedrag van klanten, bijvoorbeeld door te kijken naar welke pagina’s gebruikers bezoeken, hoe lang ze op de site blijven en welke verwijzingssites hen naar uw site hebben geleid.
2. Creëer een buyer persona voor je ideale klant
U heeft een goed idee van wie uw huidige klanten zijn nadat u een doelgroepanalyse hebt voltooid. Gebruik vervolgens uw gegevens om een buyer persona te maken die het exacte type klant beschrijft dat u wilt aantrekken.
Een buyer persona is een fictieve weergave van je ideale klant. Het stelt u in staat om de persoon die uw merk probeert aan te spreken duidelijk in beeld te brengen. Als u weet met wie u wilt samenwerken, kunt u de juiste kansen in het marktsegment vinden.
3. Identificeer kansen in marktsegmenten.
Ga op zoek naar kansen voor marktsegmenten zodra u een buyer persona heeft die uw ideale klant beschrijft.
Een marktsegmentkans is een trend die nieuwe marketingstrategieën of producten kan inspireren. Om ze te vinden, begint u met het stellen van vragen over uw merk.
- Welke problemen lost jouw merk op?
- Welke problemen kunt u beter oplossen dan uw concurrenten?
- Waar weet je veel van of blink je in uit?
- Wie dienen jij en je team graag?
Stel vervolgens, met behulp van uw doelgroepanalyse en koperspersona als richtlijn, vragen om kansen te ontdekken.
- Welke grote segmenten springen eruit?
- Welke klantkenmerken of -kwaliteiten komen het meest voor?
- Welke segmenten worden momenteel niet bediend?
- Voor welke segmenten is uw merk bij uitstek geschikt om te bedienen?
Identificeer een paar potentiële kansen voor marktsegmenten en voer vervolgens onderzoek uit om hun levensvatbaarheid te bevestigen.
4. Onderzoek uw potentiële segment.
Voordat u een marketingcampagne voor een nieuw marktsegment lanceert, moet u ervoor zorgen dat dit een haalbare optie is. Onderzoek de concurrentie en of het publiek al dan niet geïnteresseerd is in uw nieuwe markt.
5. Test en herhaal
Ga niet meteen all-in als je een nieuwe markt vindt die je wilt verkennen. Maak een paar campagnes om uw idee op de proef te stellen.
Experimenteer met nieuwe markten en houd uw resultaten bij om te zien waar u een goede plek kunt vinden die resoneert met uw doelgroep. Kleine veranderingen in de markt kunnen een grote impact hebben, dus blijf dit proces doorlopen, testen en herhalen op basis van wat je leert.
Acht voordelen van marktsegmentatie
Marktsegmentatie is belangrijk omdat het marketeers in staat stelt hun inspanningen en middelen te richten op het bereiken van de meest waardevolle doelgroepen en het behalen van zakelijke doelstellingen.
Marktsegmentatie stelt u in staat uw klanten te leren kennen, te identificeren wat er nodig is in uw marktsegment en te bepalen hoe uw product of dienst het beste aan die behoeften kan voldoen. Dit stelt u in staat om vanaf het begin betere marketingstrategieën te creëren en te implementeren.
1. Creëer sterkere marketingboodschappen
Als u weet met wie u praat, kunt u effectievere marketingberichten opstellen. U kunt voorkomen dat u brede, generieke taal gebruikt die een breed publiek aanspreekt. Gebruik in plaats daarvan direct messaging dat aansluit bij de behoeften, wensen en unieke kenmerken van uw doelgroep.
2. Identificeer de meest effectieve marketingtactieken
Het kan moeilijk zijn om te weten welke marketingtactieken uw ideale publiek zullen aantrekken met zoveel beschikbare opties. Het gebruik van verschillende soorten marktsegmentatie leidt u naar de meest effectieve marketingstrategieën. Als u weet wie u probeert te bereiken, kunt u de beste oplossingen en methoden vinden om hen te bereiken.
3. Ontwerp hypergerichte advertenties
U kunt doelgroepen targeten met behulp van digitale advertentieservices op basis van hun leeftijd, locatie, koopgedrag, interesses en meer. Wanneer u marktsegmentatie gebruikt om uw doelgroep te definiëren, krijgt u toegang tot deze specifieke kenmerken, die u vervolgens kunt gebruiken om effectievere, gerichte digitale advertentiecampagnes te creëren.
4. Trek kwaliteitsleads aan en converteer ze
Marketingboodschappen die duidelijk, direct en gericht zijn, trekken de juiste mensen aan. U trekt de juiste prospects aan en heeft een grotere kans om ze om te zetten in kopers.
5. Onderscheid uw merk van concurrenten
Door specifieker te zijn in uw waardeproposities en berichten kunt u zich onderscheiden van concurrenten. In plaats van op te gaan in andere merken, focus je op specifieke klantbehoeften en kenmerken om je merk te onderscheiden.
6. Bouw een diepere klantaffiniteit op
Wanneer u begrijpt wat uw klanten willen en nodig hebben, kunt u aanbiedingen leveren en communiceren die hen op een unieke manier dienen en aanspreken. Deze onderscheidende waarde en boodschap bevordert sterkere banden tussen merken en klanten, wat resulteert in langdurige merkaffiniteit.
7. Identificeer kansen voor nichemarkten
Het proces van het identificeren van segmenten van industrieën en verticale markten met een groot publiek dat op nieuwe manieren kan worden bediend, staat bekend als nichemarketing. Wanneer u uw doelmarkt segmenteert, kunt u achtergestelde nichemarkten voor nieuwe producten en diensten identificeren.
8. Blijf gefocust
Targeting in marketing helpt om uw berichten- en marketingdoelen op schema te houden. Het helpt u bij het identificeren van nieuwe marketingmogelijkheden terwijl u gefocust blijft op uw doelmarkt.
Marktsegmentatie helpt uw merk bij het definiëren van zijn doelgroep en doelen. U kunt uw publiek leren kennen, uitzoeken hoe u ze beter kunt bedienen en bereiken, en nieuwe markten ontdekken om te betreden.