Een succesvolle PR-campagne ontwikkelen begint met een goed plan. Hieronder vind je een stappenplan voor het ontwikkelen van een PR-campagne:
Stap 1: Bepaal je doelgroep(en)
Het is belangrijk om te bepalen wie je wilt bereiken met de campagne en wat je hen wilt vertellen. Dit kan je helpen om je boodschap en kanalen te bepalen.
Stap 2: Stel je boodschap vast
Bepaal wat de belangrijkste boodschap is die je wilt communiceren. Het is belangrijk om een heldere en beknopte boodschap te hebben die aanspreekt bij je doelgroepen.
Stap 3: Kies je kanalen
Bepaal welke kanalen je gaat gebruiken om je boodschap over te brengen. Ga je bijvoorbeeld voor een persbericht, sociale media of een evenementen? Zorg dat het gekozen kanaal past bij de doelgroep.
Stap 4: Ontwerp je campagne
Wat heb je nodig voor je campagne? Een persbericht, flyer, uitnodiging of social media posts? Zorg ervoor dat deze materialen de boodschap duidelijk overbrengen en aansprekend zijn voor je doelgroepen.
Stap 5: Verspreid je boodschap
Verspreid je boodschap via de gekozen kanalen en meet de resultaten. Houd bijvoorbeeld het aantal views, likes of shares bij om te zien hoe succesvol je campagne is.
Een persbericht schrijven
Heb je ervoor gekozen om je PR campagne via een persbericht aan te kondigen? Dan is het belangrijk dat het persbericht goed in elkaar zit.
- Zorg voor een pakkende kop en inleiding die de interesse wekken.
- Benadruk meteen de relevantie van jouw persbericht. Waarom is het interessant voor iemand? Wat is de reden dat iemand naar jouw verhaal wil luisteren?
- Houd het kort en bondig. Een persbericht moet niet langer zijn dan één pagina.
- Let op je schrijfstijl. Gebruik een actieve tone-of-voice. Probeer woorden als ‘kunnen’, ‘zouden’, ‘worden’ te vermijden. En let op je spelling!
- Vergeet niet om contactgegevens toe te voegen, zodat journalisten contact met je kunnen opnemen.
PR plan maken voor een evenement
Ga je een evenement organiseren als onderdeel van je PR-campagne? Houd dan rekening met de onderstaande punten.
- Zorg voor een goede planning en organisatie. Begin op tijd! Bij het organiseren van een evenement komt meer kijken dan je wellicht denkt. Stel dus op tijd een duidelijk plan op en maak een draaiboek.
- Zorg voor een goede locatie en uitnodigingen. Kies een locatie die past bij je doelgroep en zorg voor uitnodigingen die de interesse wekken.
- Maak gebruik van sociale media om je evenement te promoten. Maak een Facebook-evenement aan en maak gebruik van hashtags op Twitter en Instagram. Afhankelijk van je budget kan het ook interessant zijn om influencer marketing in te zetten.
PR via social media
Als je sociale media wilt gebruiken als onderdeel van je PR-campagne, zijn hier enkele tips:
- Bepaal welke kanalen het beste bij je doelgroep passen: niet elk kanaal is geschikt voor elke doelgroep. Op welk platform bevindt jou doelgroep zich? Waar liggen hun interesses? Wie of wat volgen ze? Onderzoek dit goed.
- Zorg voor een consistente boodschap en uitstraling: gebruik dezelfde tone-of-voice en huisstijl op al je kanalen. Zo wordt je berichtgeving herkenbaar voor je doelgroep.
- Maak gebruik van krachtige visuals. Op social media staat het visuele voorop. Krachtige beelden trekken de aandacht en kunnen je boodschap versterken. Denk ook bijvoorbeeld eens aan een video.
- Zorg voor interactie met je doelgroep. Reageer op vragen en opmerkingen en deel content die relevant. Spreek je doelgroep ook letterlijk aan. Spoor mensen aan om te reageren op je berichten.
Een PR bureau inschakelen
Bij het opzetten van een succesvol PR plan komt aardig wat kijken. Heb jij geen ervaring in PR? Dan kan het waardevol zijn om een PR bureau in te schakelen. Dat scheelt je een hoop tijd en moeite. En daarnaast weet een gespecialiseerd bureau precies wat wel én wat niet werkt.